Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Facebook Posts

4 weeks ago

Oh Nusantara

Lagi rare kalau jumpa yang pandai bawa manual 😅 ... See MoreSee Less

Lagi rare kalau jumpa yang pandai bawa manual 😅

4 weeks ago

Oh Nusantara

JANGAN KENA TIPU!

Bila tukar tayar ni tanyalah pomen tu harga tayar. Yg baharu ada RM175 @ RM185. Baik amik yg baharu, puas hati. Minta dorg bawa keluar tayar tu, nak tgk. Pomen tu pun bawaklah tayar baharu yg harga RM175.

Bila tanya tahun buatan tayar tu, muka pomen dh mula cuak. Baru dia habaq tayar tahun 2014. So apa lg kene sound lah.

"Tayar lama u jual RM175 ke? Tau x tayar ni dah expired? Mana boleh jual harga ni". Saya suruh dia p tanya tauke berapa harga tayar tu. Mula2 dorg bg RM120. Dok minta kurang sampai dpt RM105 untuk sebiji tayar. Hmmm, mm tayar korek pun dah RM80. Baik amik yg ni. So dpt lah 4 biji tayar baru dgn harga RM420 rim 15'.

Moral of story?

Sebenarnya kita selalu dok kena tipu dgn kedai tayar. Dorg akan keluarkan tayar yg lama untuk clearkn stok dn jual pada harga baru. So, kalau yg nak tukar tayar tu, berhati2lah supaya kita x tertipu.

Berikut ialah senarai kod yg patut kita tahu.

Semoga dapat manfaat bersama.
Sahabat semua, kita selalu tukar tayar kereta, tapi kita tak tahu tayar itu tayar yang dah lama dan tak sepatutnya digunakan lagi (expired).

Info Pasal tayar kenderaan;

1. Kod Tayar Kenderaan:
Contoh 205/65/R1594H

205 = Lebar
65 = Tinggi
R = Radial
15 = Saiz / Rim
94 = Had Maksimum
Bebanan
H = Had Maksimum
Kelajuan 210km/jam

Lihat Abjad yang last;

S = Maksimum Had Laju
180 km/jam
T = Maksimum Had Laju
190 km/jam
U = Maksimum Had Laju
200 km/jam
V = Maksimum Had Laju
240 km/jam
Z = Maksimum Had Laju
240 km/jam
W = Maksimum Had Laju
270 km/jam
Y = Maksimum Had Laju
300 km/jam

SEBAB TU BANYAK BERLAKU KEMALANGAN YG BERPUNCA DARIPADA KES TAYAR PECAH KERANA PEMILIK KENDERAAN TIDAK ARIF TENTANG KEMAMPUAN LARIAN TAYARNYA DALAM KEADAAN CUACA DI MALAYSIA.

2. Setiap Tayar Ada 4 Angka
Tercatat Di Sisi Tayar.

Contoh 0514

Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.

Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.

Tayar baharu yang berusia lebih drpd LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).

Jika anda menukar tayar yg baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yg terkini.

Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.

Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari Tahun Semasa (2016);

2015 = 20%
2014 = 40%
2013 = 60%
2012 = 80%
2011 ke bawah = PERCUMA

SILA KONGSI MAKLUMAT INI.
Semoga perkongsian ini membantu kalian agar tidak ditipu oleh pemilik kedai tayar.

Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua.

Kredit: Yusaini Yamin

Ini merupakan perkongsian info yang dibuat pada tahun 2016 (dikongsikan semula untuk rujukan). Semua maklumat selain tarikh tidak berubah.
... See MoreSee Less

JANGAN KENA TIPU!  Bila tukar tayar ni tanyalah pomen tu harga tayar. Yg baharu ada RM175 @ RM185. Baik amik yg baharu, puas hati. Minta dorg bawa keluar tayar tu, nak tgk. Pomen tu pun bawaklah tayar baharu yg harga RM175.  Bila tanya tahun buatan tayar tu, muka pomen dh mula cuak. Baru dia habaq tayar tahun 2014. So apa lg kene sound lah.  Tayar lama u jual RM175 ke? Tau x tayar ni dah expired? Mana boleh jual harga ni. Saya suruh dia p tanya tauke berapa harga tayar tu. Mula2 dorg bg RM120. Dok minta kurang sampai dpt RM105 untuk sebiji tayar. Hmmm, mm tayar korek pun dah RM80. Baik amik yg ni. So dpt lah 4 biji tayar baru dgn harga RM420 rim 15.  Moral of story?  Sebenarnya kita selalu dok kena tipu dgn kedai tayar. Dorg akan keluarkan tayar yg lama untuk clearkn stok dn jual pada harga baru. So, kalau yg nak tukar tayar tu, berhati2lah supaya kita x tertipu.  Berikut ialah senarai kod yg patut kita tahu.  Semoga dapat manfaat bersama.
Sahabat semua, kita selalu tukar tayar kereta, tapi kita tak tahu tayar itu tayar yang dah lama dan tak sepatutnya digunakan lagi (expired).  Info Pasal tayar kenderaan;  1. Kod Tayar Kenderaan:
Contoh 205/65/R1594H  205 = Lebar
65 = Tinggi
R = Radial
15 = Saiz / Rim
94 = Had Maksimum
Bebanan
H = Had Maksimum
Kelajuan 210km/jam  Lihat Abjad yang last;  S = Maksimum Had Laju
180 km/jam
T = Maksimum Had Laju
190 km/jam
U = Maksimum Had Laju
200 km/jam
V = Maksimum Had Laju
240 km/jam
Z = Maksimum Had Laju
240 km/jam
W = Maksimum Had Laju
270 km/jam
Y = Maksimum Had Laju
300 km/jam  SEBAB TU BANYAK BERLAKU KEMALANGAN YG BERPUNCA DARIPADA KES TAYAR PECAH KERANA PEMILIK KENDERAAN TIDAK ARIF TENTANG KEMAMPUAN LARIAN TAYARNYA DALAM KEADAAN CUACA DI MALAYSIA.  2. Setiap Tayar Ada 4 Angka
Tercatat Di Sisi Tayar.  Contoh 0514  Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.  Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.  Tayar baharu yang berusia lebih drpd LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).  Jika anda menukar tayar yg baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yg terkini.  Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.  Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari Tahun Semasa (2016);  2015 = 20%
2014 = 40%
2013 = 60%
2012 = 80%
2011 ke bawah = PERCUMA  SILA KONGSI MAKLUMAT INI.
Semoga perkongsian ini membantu kalian agar tidak ditipu oleh pemilik kedai tayar.  Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua.  Kredit: Yusaini Yamin  Ini merupakan perkongsian info yang dibuat pada tahun 2016 (dikongsikan semula untuk rujukan). Semua maklumat selain tarikh tidak berubah.

2 months ago

Oh Nusantara

Sama sama kita take noted , buat dan konsisten

😌😀😆😙
... See MoreSee Less

Sama sama kita take noted , buat dan konsisten  😌😀😆😙

2 months ago

Oh Nusantara

Hari ini genap setahun wife saya menabung hanya di tepi mesin basuh sahaja. Tadi saya pecahkan tabung dengan arahan wife. Setelah dikira, jumlah duit terkumpul adalah sebanyak RM1,424 (tidak termasuk duit syiling).

Tipsnya mudah. Pergi kedai DIY beli tabung yang murah dan tidak boleh dibuka, letak di tepi mesin basuh.

Sebelum basuh seluar dan baju suami, seluk dalam poket. Baca bismillah, insyaallah jumlah duit baki yang suami tinggal.

Maklumkan kepada suami yang kita letak satu tabung di sebelah mesin basuh, Jadi bila suami tiba-tiba rajin, dia akan pergi masukkan duit baki beli barang atau baki bayar tol.

Jika terjumpa duit baki dalam kereta suami, dalam bilik, ruang tamu atau mana-mana sahaja dalam rumah kita, sila ambil dan masukkan ke dalam tabung.

Asalkan ada duit lebih, sila masukkan dalam tabung. Jangan dok gatal-gatal nak simpan dalam poket balik. Cukup setahun pecahkan tabung dan kira. Setelah kira pergilah simpan dalam bank atau pergi beli rantai emas 😍😅😅.

Tadi wife saya cakap, 10% sedekahkan kepada masjid.

Semoga bermanfaat untuk mak-mak sekalian.

Kredit: -EncikMatt-
... See MoreSee Less

Hari ini genap setahun wife saya menabung hanya di tepi mesin basuh sahaja. Tadi saya pecahkan tabung dengan arahan wife. Setelah dikira, jumlah duit terkumpul adalah sebanyak RM1,424 (tidak termasuk duit syiling).  Tipsnya mudah. Pergi kedai DIY beli  tabung yang murah dan tidak boleh dibuka, letak di tepi mesin basuh.  Sebelum basuh seluar dan baju suami, seluk dalam poket. Baca bismillah, insyaallah jumlah duit baki yang suami tinggal.  Maklumkan kepada suami yang kita letak satu tabung di sebelah mesin basuh, Jadi bila suami tiba-tiba rajin, dia akan pergi masukkan duit baki beli barang atau baki bayar tol.  Jika terjumpa duit baki dalam kereta suami, dalam bilik, ruang tamu atau mana-mana sahaja dalam rumah kita, sila ambil dan masukkan ke dalam tabung.  Asalkan ada duit lebih, sila masukkan dalam tabung. Jangan dok gatal-gatal nak simpan dalam poket balik. Cukup setahun pecahkan tabung dan kira. Setelah kira pergilah simpan dalam bank atau pergi beli rantai emas  😍😅😅.  Tadi wife saya cakap, 10% sedekahkan kepada masjid.  Semoga bermanfaat untuk mak-mak sekalian.  Kredit: -EncikMatt-

2 months ago

Oh Nusantara

Hebat tu.. Baju pun tak bertukar dari pagi ke malam yaa.. 🙊😅😂 ... See MoreSee Less

Hebat tu.. Baju pun tak bertukar dari pagi ke malam yaa.. 🙊😅😂

2 months ago

Oh Nusantara

JAGA ADAB & HORMATI BINATANG KORBAN

Antara adab sebelum / sewaktu / selepas menyembelih binatang korban yang secara sengaja kita terlupa kerana sangat 'excited', elok-eloklah diberi perhatian...

ðŸ“―1. Merakam dan memuatnaik gambar (selfie) dengan binatang korban

ðŸ“―2. Merakam dan memuatnaik video keadaan binatang korban yang dalam keadaan 'nazak'

ðŸ“―3. Merakam dan memuatnaik gambar (selfie) dengan kepala / bahagian2 tertentu binatang korban yang mungkin sensitif bagi sebahagian pihak / kaum lain

ðŸ“―4. Merakam dan memuatnaik video keadaan2 yang mengaibkan semasa proses penyembelihan

ðŸ“―5. Merakam dan memuatnaik gambar binatang korban yang telah disembelih dalam keadaan yang 'menyiksakan' dan lain2 lagi.

Kredit: Kisah Zakat Malaysia
... See MoreSee Less

JAGA ADAB & HORMATI BINATANG KORBAN  Antara adab sebelum / sewaktu / selepas menyembelih binatang korban yang secara sengaja kita terlupa kerana sangat excited, elok-eloklah diberi perhatian...  ðŸ“―1. Merakam dan memuatnaik gambar (selfie) dengan binatang korban  ðŸ“―2. Merakam dan memuatnaik video keadaan binatang korban yang dalam keadaan nazak  ðŸ“―3. Merakam dan memuatnaik gambar (selfie) dengan kepala / bahagian2 tertentu binatang korban yang mungkin sensitif bagi sebahagian pihak / kaum lain  ðŸ“―4. Merakam dan memuatnaik video keadaan2 yang mengaibkan semasa proses penyembelihan  ðŸ“―5. Merakam dan memuatnaik gambar binatang korban yang telah disembelih dalam keadaan yang menyiksakan dan lain2 lagi.  Kredit: Kisah Zakat Malaysia

2 months ago

Oh Nusantara

😞😞

Credit:@theberkat
... See MoreSee Less

😞😞  Credit:@theberkat

2 months ago

Oh Nusantara

Macam mana nak keluarkan potensi rasa durian paling maksimum sekali?
.
.
.
Sebelum makan durian, minum kopi dulu ☕
.
Dengan syarat...
.
Kopi tu jangan letak gula.
.
Lagi best kalau selang seli minum kopi sambil makan durian 😁

Sumber: Abu Mua'az
.
... See MoreSee Less

Macam mana nak keluarkan potensi rasa durian paling maksimum sekali?
.
.
.
Sebelum makan durian, minum kopi dulu ☕ 
.
Dengan syarat...
.
Kopi tu jangan letak gula.
.
Lagi best kalau selang seli minum kopi sambil makan durian 😁  Sumber: Abu Muaaz
.
Load more
Perlukan bantuan/info?

Saya sedia membantu. Tinggalkan mesej anda!

Customer Support 2

Amir Fakhri

Online

Customer Support

En Bain

Online

Amir FakhriSeorang yang sedia membantu dalam pemasaran digital kepakaran dalam copywriting serta video editing.

Salam , Saya Amir dari KBBC . Apa yang boleh Amir Bantu ? 00.00

En Bain

Salam. En Bain di sini. Apa yang En Bain boleh bantu ? 00.00